OMT - Ortopedinen manuaalinen terapia

OMT (ortopedinen manuaalinen terapia) on tehokas lisä perinteiselle fysioterapialle. OMT-fysioterapeutti luottaa omiin käsiinsä tutkiessaan ja hoitaessaan tuki- ja liikuntaelinten toimintahäiriöitä. Käsittelymenetelmät valitaan lääkäriltä saadun tiedon sekä potilaan huolellisen tutkimisen perusteella. OMT-fysioterapeutin koulutus kestää 3,5 vuotta fysioterapeutin koulutuksen lisäksi.

Nikamien ja nivelten liikkuvuutta lisätään erilaisilla käsin tapahtuvilla käsittelyillä mm. toistuvin hitain venyttävin liikkein (mobilisaatio) tai nopealla lyhyellä liikkeellä (manipulaatio). Erityyppiset venytykset ja pehmytkudoskäsittelyt lisäävät lihasten venyvyyttä ja nivelten liikkuvuutta sekä vähentävät kipua. Myös hermokudoksen liikkuvuuden ongelmista aiheutuvia vaivoja voidaan hoitaa erilaisilla hermokudoskäsittelyillä. Tarvittaessa käytetään kylmä- ja sähköhoitoja, akupunktiota ja teippausta kivun lievittämiseksi.

Nivelten liikkuvuuden ja lihastasapainon saavuttaminen ja ylläpito vaativat potilaalta harjoittelua. Terapeuttista harjoittelua toteutetaan aluksi yhdessä OMT-fysioterapeutin kanssa. Jatkossa harjoittelua voi toteuttaa annettujen ohjeiden mukaan kotona tai liikekipuryhmissämme.

Milloin OMT-fysioterapeutille?

• Niskahartiaseudun oireet; joihin usein liittyy päänsärkyä, huimausta, käsien puutumista ja särkyä.
  • Rintarangan kiputilat; pistävä tunne lapojen välissä tai rinnassa.
  • Lannerangan ongelmat; toistuvat noidannuolet, jatkuva jomottava kipu alaselässä, iskias-tyyppiset vaivat, joissa säteilyä toiseen alaraajaan.
  • Tapaturmien ja leikkausten jälkikuntoutus; kun paraneminen on pitkittynyt tai liikkuminen ei ole palautunut normaaliksi.
  • Aina kun oireittesi paraneminen on jostain syystä pitkittynyt

Hoidosta saa korvausta KELA:sta lääkärin tutkimus- ja hoitomääräyksellä (SV3F).

Linkit:

www.omt.org